2019 Yılı Oda Hesapları 2019 Hizmet Ücretleri Tarifesi Meslek Grupları ve Faaliyet Kodları (NACE) Stratejik Plan
Sicil Rehberi Ticari İşlemler Rehberi Ticaret Sicili Müdürlüğü Duyuruları Mersis Danışma Masası
İşten Ayrılış Bildirgesi Kredi Protokolleri İndirimli Kuruluşlar Eğitimler
Fuar Teşvikleri Fuar Ziyaretleri Dış Ticaret Talepleri Reklam Fiyat Tarifesi

Lojistik


İzmir; coğrafi konumu, Avrupa ve dünya pazarlarına yakınlığı, kentteki uygun yatırım alanları ve organize sanayi bölgelerinin bulunması, üniversiteler, kalifiye işgücü ile birlikte lojistik üs olmak için gerekli potansiyele sahiptir.

Kentimizin sahip olduğu coğrafi konumu ve topografik yapısı tüm ulaşım sistemlerine (kara[karayolu-tren yolu], hava ve deniz yolu) olanak sağlamaktadır.

İzmir’in lojistik potansiyele sahip olmasında ülkemiz dış ticaretine yaptığı katkıya bakılması yeterlidir. 2018 yılı gümrük verilerine göre yapılan ihracatta, İzmir’in ülke ihracatına katkısı 21,9 milyar dolar ile % 13,0 düzeyindedir. İzmir’in gümrüklerinden 2017 yılında yapılan ithalat da 19,9 milyar dolardır. Başka bir ifadeyle, 40 milyar doları aşan dış ticareti ile İzmir’in, önümüzdeki dönemde Türkiye’nin en önde gelen lojistik merkezlerinden birisi olacağı ortadadır.

Türkiye’nin üçüncü büyük şehri olan İzmir’de ticaretin büyük bir kısmı deniz yolu taşımacılığı ile sağlanmaktadır. Kentte liman önemli bir yapı oluşturmuştur ve kentin ulaşım sisteminde etkilidir. İzmir, ihracatının büyük bir bölümü denizyolu ile yapılmaktadır ve İzmir Alsancak Limanı Türkiye’nin başta gelen konteyner limanları arasında yerini almaktadır.

Alsancak Limanı kapasitesi 1 milyon TEU’dur. “İzmir Körfezi ve Alsancak Limanı Rehabilitasyon Projesi” kapsamında yaklaşım kanalının derinleştirilmesi ve yeni konteyner terminalinin kazandırılmasıyla birlikte kapasitesi 3 Milyon TEU’ya çıkacaktır. İzmir’e gelen kruvaziyer gemileri de Alsancak Limanı’na yanaşmaktadır.

Nemrut İskeleler Bölgesi, dökme yük taşımacılığına yönelik yapılmış 5 adet iskeleden oluşmaktadır. İskele işletmecisi olan Ege Gübre, Akdeniz Kimya gibi şirketler, konteynır taşımacılığında ortaya çıkan ihtiyacı görerek konteyner hizmetleri vermeye başlamıştır.

Ege Gübre Limanı, genel kargo elleçlemede 4.000-8.000 Ton/Gün, dökme katı elleçlemede 10.000-30.000 Ton/Gün, dökme sıvı elleçlemede 250-400 m3/Saat ve konteyner elleçlemede 75 Adet/Saat kapasitesi ile hizmet vermektedir.

Nemport Limanı; 500.000 Ton/YIL genel kargo, 500.000 Ton/YIL dökme katı yük, 450.000 TEU/YIL konteyner elleçleme kapasitesine sahiptir.

Diğer iskeleler; Batıçim iskelesi 3 milyon ton, Egeçelik 7.5 milyon ton, HABAŞ 5.6 milyon ton, İDÇ 755 bin ton elleçleme kapasitesine sahiptir.

Petkim ise, başlangıç kapasitesi 1,5 Milyon TEU ve tam faaliyete geçtiğinde 4 Milyon TEU kapasiteye ulaşacak bir konteyner limanı inşasını tamamlamıştır. 22 Şubat 2013’te konteyner limanı işletmeciliği alanında dünyanın önde gelen işletmecilerinden APM Terminals ile 28 yıl süreli sözleşme imzalayan Petkim, 11.000 TEU kapasiteli gemilerin yanaşacağı ilk liman olma özelliğini taşıyacaklarını belirtmektedir.

Bununla birlikte, İzmir’in güney batısında Çeşme Ro-Ro ve Feribot Limanı bulunmaktadır. Çeşme’den İtalya’nın Trieste kentine Ro-Ro seferleri ile TIR’ların taşınması sağlanmaktadır.

Yapımı devam eden Kuzey Ege Çandarlı Limanı daha çok transit liman ve ana liman olarak İzmir ve ülke ekonomisi için yeni bir katma değer yaratacaktır.

İzmir’in lojistik merkez olması sadece limanlarıyla mümkün değildir. Kara üzerinde de lojistik sahaların ve merkezlerin yaratılmasına ihtiyaç duyulmaktadır.

Kemalpaşa Lojistik Merkez’in faaliyete geçmesi ile ilgili çalışmalar devam etmektedir. Kemalpaşa hem konumunun İzmir’den İç Anadolu’ya açılan koridor üzerinde yer alması, hem de sanayi bölgelerine olan yakınlığı nedeniyle en uygun lojistik merkezdir.

Öte yandan İzmir-İstanbul Otoyolu, İzmir-Antalya Otoyolu, İzmir’i Avrupa’ya bağlayacak İzmir-Çanakkale Otoyolu, İzmir-Ankara Hızlı Tren Hattı gibi büyük ölçekli projeler de İzmir’in lojistik ağını genişletecek ve kente büyük ölçüde ekonomik değer katacaktır.

İzmir’in havayolu ulaşım altyapısında önemli gelişmeler yaşanmaktadır. İzmir’in havalimanının kapasitesi arttırılmıştır. İzmir Adnan Menderes Havalimanı, yeni iç hatlar terminalinin hizmete girmesiyle havalimanı toplam 30 milyon yolcu kapasitesine ulaşmıştır.

İzmir sahip olduğu kapasite nedeniyle, bazı aktarmaların İstanbul’dan yapılması yerine İzmir’den doğrudan yurt dışına gönderilmesi mümkündür. Bununla birlikte İzmir’den yurtdışına yeni hatlar da açılabilir.

İstanbul’dan sonra İzmir Adnan Menderes Havalimanı’nın Türkiye’nin ikinci aktarma merkezi olması yönünde çalışmalar devam etmektedir.

Özetle, İzmir’in coğrafi konumu nedeniyle sahip olduğu avantajlarını da kullanılarak gerek dış ticaret, gerekse lojistik faaliyetlerinin arttırılmasına yönelik olarak alt ve üst yapı çalışmaları hızla sürmektedir.

Bilgi:

Sait Kaya

İş Geliştirme Müdürlüğü-Araştırma ve Geliştirme Uzmanı

Tel    : (232) 498 42 87

Faks: (232) 498 46 13

E-Posta: sait.kaya@izto.org.tr